Fabryczne głośniki w popularnych modelach BMW (seria 1, 3 i 5) można zmienić na lepszy zestaw. Szczególną poprawę można usłyszeć w przypadku zmiany tańszych seryjnych zestawów na komplet z subwooferami instalowanymi pod fotelami (to samo dotyczy Mini). A na jaki? Na rynku są wiodące produkty: komplety japońskiego Alpine i niemieckiego Audiosystem. W galerii znajdziecie zdjęcia udostępnione przez warszawski Bemocar, który instalował głośniki Audiosystem X-ION 200 w Mini oraz BMW serii 5 i X5. www.auto-swiat.pl/1-audiosystem-glosniki-podmiane-do-bmw-13-5
Komplet do BMW tworzy trójdrożny zestaw głośników instalowanych w różnych miejscach. Zwykle w drzwiach mocowane są głośniki średniotonowe (typowe dla BMW i starszych Mercedesów modele o rozmiarze 12 cm) oraz jeśli jest odpowiednie miejsce: wysokotonowe. Pod fotelami zaś umieszczane są głośniki niskotonowe.
W zestawie X-ION znajdują się modele 20 cm. Co ciekawe pasują także do tych samochodów, w których pod fotelami stosowano woofery o średnicy 16 cm. Niemiecki producent celowo różnicował ofertę nagłośnienia i zależnie od wersji wyposażenia montował w tych samych miejscach głośniki 16 cm lub 20 cm. Wersje 16 cm mocowano w specjalnych pierścieniach, by zmieściły się w większej wnęce. W przypadku głośników wysokotonowych niekiedy wymagana jest modyfikacja fabrycznych miejsc. Tak jest np. w przypadku serii 5 (kod modelowy F10). Fabryczne maskownice trzeba było przerobić, by zainstalować tweetery znajdujące się w zestawie. Nie jest to duży problem dla instalatorów. Wystarczy modelowanie (żywica, szpachla) i lakierowanie fabrycznych elementów, by przygotować właściwie wykończoną nakładkę na drzwi tuż przy lusterkach. W domowych warunkach jest to zwykle dość uciążliwe, więc lepiej pracę powierzyć warsztatowi car audio.
Zwykle instalatorzy wraz ze zmianą głośników dodają wzmacniacz. To jedyna opcja by w pełni wykorzystać potencjał głośników, chyba, że fabryczne nagłośnienie BMW zawierało wzmacniacz fabryczny.