Darmowe sprawdzenie VIN

Wprowadź Numer VIN
i sprawdź Historię Pojazdu

CENY PALIW
Pb95Pb98ONLPG
Najtaniej4.354.494.281.99
Średnio4.684.824.552.14
Najdrożej4.925.084.792.29

Nowe Audi TT z Bang&Olufsen

28 lip 14 22:12
Udostępnij
0
Skomentuj

Jak stworzyć super nagłośnienie w samochodzie? Audi do prac nad nowym modelem TT zaprosiło dwie znane marki: instytut Fraunhofera i duńskie Bang & Olufsen. Oto co im wyszło.

Audi obiecuje, że system w nowym TT ma być prawdziwą innowacją w branży samochodowego HiFi. Czy to tylko buńczuczna zapowiedź Niemców, czy też zapowiedź prawdziwej rewolucji? By sprawę potraktować bardziej poważnie Audi zaprosiło do współpracy bardzo poważne firmy: duńskie Bang&Olufsen i słynny niemiecki instytut Fraunhofer (twórca standardu MP3).

Nagłośnienie nowej generacji: Audi z Fraunhofer i Bang & Olufsen

Audi wspólnie z Bang&Olufsen i instytutem Fraunhofer pracuje nad nową generacją samochodowych systemów audio. Pierwszy koncept na bazie Q7 pokazano w Las Vegas podczas targów CES.

Pierwsze efekty współpracy można było podziwiać już w zeszłym roku. Firmy zaprezentowały koncept nagłośnienia nowej generacji: niezwykły system audio 3D zainstalowany w Audi Q7. Zaprojektowany tak, by stworzyć idealne warunki do słuchania muzyki w samochodzie: niezależnie od zajmowanego miejsca. Stąd w obszernej kabinie Q7 zmieszczono aż 27 głośników!

Doświadczenia z prac przy Q7 wykorzystano przy tworzeniu nowego systemu w Audi TT. W niewielkiej kabinie zainstalowano 12 głośników. Każdy zasilany osobno przez wielokanałowy cyfrowy wzmacniacz klasy D. W sumie: sporo głośników jak na tak niewielki samochód. A dlaczego tak dużo? W Audi zastosowano np. dwa głośniki centralne (średniotonowy 100 mm i mały wysokotonowy), trójdrożny zestaw z przodu oraz dwudrożny w tylnej części kabiny.

Najciekawiej prezentuje się zestaw z przodu. W drzwiach wbudowano modele niskotonowe (dwucewkowe). Niby nic nadzwyczajnego, nieprawdaż? Audi chwali się, że w drzwiach specjalnie stworzono zamknięte komory dopasowane do możliwości głośników: o pojemności 9,1 litra. Po co? Odpowiednio dopasowana obudowa to gwarancja lepszych tonów niskich: solidniejszych i dobrze kontrolowanych. Przynajmniej w teorii. A jak będzie w praktyce w Audi TT? Sprawdzimy w teście.

Jaki jest wkład instytutu w stworzenie wyrafinowanego nagłośnienia? Audi skorzystało z rozwiązania zwanego Symphoria. Co to jest? W dużym uproszczeniu cyfrowa korekcja dźwięku, dzięki której można uzyskać „trójwymiarowe brzmienie” i lepszą scenę dźwiękową dla każdego miejsca w samochodzie. Procesor poddaje obróbce dźwięk nie tylko z płyt audio CD ale także z odbiornika radiowego, skompresowane pliki muzyczne takie jak mp3 oraz DVD z wielokanałowym dźwiękiem (system jest dostosowany do dźwięku wielokanałowego 5.1 jak w kinie domowym). Podobnie jak w innych zaawansowanych zestawach audio także w Audi dźwięk jest dzielony przez procesor (pasmo cięte odpowiednio do możliwości głośników) i przesyłany do cyfrowego 14 kanałowego wzmacniacza. Zapewne jeszcze sygnał dociera z odpowiednio obliczonym opóźnieniem do poszczególnych głośników, by zyskać właściwą scenę dźwiękową.

Co z nowego systemu będą mieli słuchacze? Audi obiecuje zupełnie nowe wrażenie przestrzenne, bardziej precyzyjne lokalizowanie muzyków, spójne brzmienie i najwyższą jakość dźwięku. Scena dźwiękowa ma być głębsza i szersza: czyli taka do jakiej dążą zawodnicy startujący w zawodach na najwyższą jakość dźwięku. A za jaką cenę? Przygotuj się na wydatek ok. 600 euro. W porównaniu z tym, ile do tej pory Audi żądało za Bang & Olufsen w innych modelach swoich samochodów: cena wręcz okazyjna. Ale jak zwykle jest jeden haczyk: musisz jeszcze zainwestować w zaawansowany zestaw multimedialny z nawigacją: MMI Navigation Plus. A to oznacza znacznie większą dopłatę: 1890 euro. Ktoś chętny?

Poleć
Udostępnij
0
gazeta
W tym tygodniu w sprzedaży: Auto Świat 45/2017 już w sprzedaży, a w nim m.in. elektryczna ofensywa BMW; Citroen C4 Cactus po liftingu; porównanie kompaktowych kombi z dieslami; test Kii Stinger; wielki test żarówek; porady jak uzywać świateł; Mazda 6 z drugiej ręki; używane minivany za 35-40 tys. zł.
Właśnie kupujesz nowe Audi. Zamówisz opcjonalny zestaw audio Bang & Olufsen?
Tak

88 %

Nie

13 %

Tak
Nie udało się dodać załącznika.
Nie udało się dodać więcej załączników, usuń któryś z już dodanych
Poczekaj chwilę - trwa dodawanie załączników.

Komentarz został wysłany.

Przepraszamy Twój komentarz nie może zostać wysłany

Wkrótce pojawi się w serwisie. Zachęcamy do dalszej dyskusji. Wystąpił błąd i nie można zapisać komentarza.

 
No photo









Wpisz, jak chcesz się przedstawić
lub zaloguj się

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej
Foto: Audi / Auto Świat

Bang&Olufsen Audi TT

W niewielkiej kabinie zainstalowano 12 głośników. Każdy zasilany osobno przez wielokanałowy cyfrowy wzmacniacz klasy D. W sumie: sporo głośników jak na tak niewielki samochód. A dlaczego tak dużo? W Audi zastosowano np. dwa głośniki centralne (średniotonowy 100 mm i mały wysokotonowy), trójdrożny zestaw z przodu oraz dwudrożny w tylnej części kabiny.

Nowe Audi TT z Bang&Olufsen (slajd 1 z 2)

Reklamy
Koniec bloku reklamowego
Foto: Auto Świat

Reklamy
Koniec bloku reklamowego