Kable pomiędzy telefonem a zestawem głośnomówiącym są już od dawna w odwrocie. Teraz kierowca, który rozmawia przez komórkę, prowadząc samochód, w teorii ma wolne ręce: nie musi nawet pamiętać, gdzie schował telefon.
Wsiada do auta, przekręca kluczyk, w kilka sekund telefon łączy się automatycznie z zestawem – i już można sobie pogadać. Rozmówcę słyszymy w głośnikach radia, a nawiązujemy lub odbieramy połączenie, wciskając przycisk zamontowany w zasięgu ręki, a nawet na kierownicy. Proste? Jeśli działa, to tak.
Im więcej funkcji, tym więcej kłopotów
Wielu kierowców zdążyło się już pogniewać na rozbudowane zestawy Bluetooth, które aby je zamontować, wymagają rozmontowania konsoli auta i przeprowadzenia kabelków w podsufitce, słupkach samochodu itp.
Wiele zestawów działało bowiem doskonale, ale tylko do wymiany telefonu na nowy, co zwykle robimy co 2 lata. Potem pojawiały się problemy albo z odbieraniem połączeń, albo nie słychać było rozmówcy w głośnikach...
Co się stało?
Otóż Bluetooth to standard niby uniwersalny, jednak występujący w bardzo wielu odmianach i nie wszystkie urządzenia są ze sobą kompatybilne. Stary zestaw głośnomówiący – to normalne – może nie współpracować z najnowszym modelem smartfonu.
Jeśli urządzenia nie dało się łatwo zaktualizować (bo np. nie miało zewnętrznego gniazda USB), należało wymontować centralkę i albo dało się ją usprawnić w serwisie, albo... na śmietnik.
W nowszych urządzeniach producenci przewidują zwykle możliwość aktualizacji bez demontażu centralki, co jednak też nie gwarantuje, że sprzęt będzie działał.
Najwięcej problemów mogą mieć właściciele nowoczesnych smartfonów i zestawów telefonicznych wykorzystujących zaawansowane funkcje łącza Bluetooth – aktualizacje sprzętu dostępne na stronach producentów pojawiają się z opóźnieniem, a na kompatybilność z rzadkim modelem aparatu trzeba czasem poczekać co najmniej kilka tygodni lub miesięcy.
Rada: zanim kupisz zestaw głośnomówiący, koniecznie przetestuj go pod kątem współpracy ze swoim aparatem! Zanim zamontujesz zestaw, podłącz go do komputera i zaktualizuj!
Zestawy jednoczęściowe
Działają podobnie jak słuchawki, jednak nie nosimy ich w uchu, lecz wieszamy na daszku przeciwsłonecznym, mocujemy przyssawką do szyby, deski rozdzielczej itp. Mają wbudowane głośnikii mikrofon. Rozmowy odbieramy przyciskiem.
Bardziej sensowne sprzęty tego typu są zaopatrzone w wyświetlacz, inne wypowiadają imię osoby dzwoniącej zapisane w książce telefonicznej aparatu, potrafią też rozpoznać mowę – połączenie nawiązujemy, wypowiadając np. imię rozmówcy. Bardziej rozbudowane urządzenia potrafią sprawiać problemy, wiele funkcji działa tylko z wybranymi aparatami.
Typowe zalety:
- przystępne cenymożliwość przenoszenia z auta do autabrak kosztów związanych z montażem w samochodzie
Typowe wady:
- brak wyświetlacza – to duża niedogodnośćutrudniająca komunikację z urządzeniemniska jakość dźwięku wbudowanego głośnika
Smartfon i nic więcej
Wiele telefonów – oraz wszystkie smartfony – ma funkcję „głośnego mówienia”. Aby wygodnie z niej korzystać w aucie, należy zaopatrzyć się w uchwyt umożliwiający przymocowanie telefonu do szyby.
Jakość takich rozmów jest średnia, ale często nie gorsza niż w przypadku zestawów jednoczęściowych z łączem Bluetooth. Za to o ile mniej komplikacji!
Typowe zalety:
- minimalne dodatkowe koszty (tylko kupno uchwytu)brak problemów technicznychłatwa komunikacja z urządzeniem
Typowe wady:
- niska jakość rozmowy, jeśli telefon jest oddalony od głowy kierowcy
Radia z modułem Bluetooth
Nawet zwykłe radio w rozmiarze 1-DIN może mieć wbudowany mikrofon i łącze Bluetooth. Tanie radio kosztuje ok. 200 zł, a lepsze, markowe modele są oferowane już za 400-500 zł.
Jeśli nie mamy w aucie radia fabrycznego, z którym nie chcemy się rozstawać, radio z łączem Bluetooth to o wiele lepsza opcja niż dodatkowe zestawy.
Mamy wszystko w jednym: radio, wyświetlacz, głos rozmówcy w głośnikach, automatyczne wyciszanie muzyki – i to bez dodatkowych kabelków i czasochłonnego montażu.
Uwaga: zwróćmy uwagę, czy do radia można podłączyć zewnętrzny mikrofon – w autach, gdzie radio jest oddalone od głowy kierowcy, ma to kluczowe znaczenie dla jakości rozmowy!
Typowe zalety:
- brak dodatkowych urządzeń w kokpicieumiarkowana cenabezproblemowa obsługa
Typowe wady:
- niska jakość wbudowanego mikrofonu
Zestawy rozbudowane
Różnice w porównaniu z urządzeniami jednoczęściowymi polegają na tym, że sprzęt montujemy do auta na stałe, głos rozmówcy słyszymy w głośnikach samochodu, radio jest wyciszane automatycznie, a mikrofon możemy zamontować w optymalnym miejscu, blisko głowy kierowcy, co poprawia komfort rozmowy.
Sprzęt jest bardziej rozbudowany, niż sugerowałby malutki i w wielu modelach prosty interfejs. Pod deską rozdzielczą montuje się centralkę połączoną z radiem auta, mikrofonem i interfejsem użytkownika.
Taki sprzęt ma sens tylko wtedy, gdy nie chcemy zastępować fabrycznego lub ulubionego radia takim, które ma Bluetooth. Zestaw wraz z montażem kosztuje więcej niż dobre radio.
Typowe zalety:
- dobra jakość dźwięku i nadawaniaintuicyjna obsługałatwa komunikacja z urządzeniami wyposażonymi w ekran
Typowe wady:
- pracochłonny i często skomplikowany montaż wymagający usługi serwisowejzalecana aktualizacja i test urządzenia przed montażemwysoka cenautrudnione, często niemożliwe przenoszenie z jednego auta do drugiego