Darmowe sprawdzenie VIN

Wprowadź Numer VIN
i sprawdź Historię Pojazdu

Bass reflex w Renault Clio

25 lip 13 21:04

Jak poprawić tony niskie w samochodzie? Francuzi z Renault wpadli na ciekawy pomysł: głośniki w drzwiach nowego Clio instalowane w specjalnej komorze z portem bass reflex. Czy efekt jest tak dobry jak obiecuje Renault? Sprawdziliśmy.

Udostępnij
0
Skomentuj

Fabryczne nagłośnienie w Renault? Do tej pory kojarzyło mi się z audio porażką. Francuzi z prawdziwym uporem instalowali nieduże głośniki 13 cm niemal we wszystkich swoich samochodach: od małego Clio po ogromnego Vel Satis. W tym samym czasie konkurencja korzystała ze znacznie lepszych głośników 16 cm.

Na dodatek głośniki mocowano w Renault najgorzej jak to możliwe: bezpośrednio do boczków tapicerskich a nie do metalowej konstrukcji drzwi. Jeśli dodać do tego znane marki takie jak Bose czy Cabasse, które użyczały swojego logo na grillach głośników, to rozczarowanie słabym brzmieniem było tym większe. Stąd z powątpiewaniem przyjąłem nowy pomysł Renault: wymyślny system z portem bass reflex w nowym Clio. I to dostępny w każdej wersji samochodu.

Bas reflex: o co chodzi?Francuzi w materiałach reklamowych chwalą się, że ich system jest pierwszym rozwiązaniem w samochodzie w którym wykorzystano wentylowaną obudowę akustyczną. Cóż, zależy jak na to spojrzeć. Technika bass reflex jest stosowana w subwooferach samochodowych już od dawna. I to także tych, które są instalowane w fabrycznie. Co najwyżej można przyznać Renault palmę pierwszeństwa za oryginalny projekt z bass reflex w przednich drzwiach. A cóż to za innowacja?

Głośnik w specjalnie wyprofilowanej plastikowej komorze wzbogacono o port bass refleks. Innymi słowy plastikową rurę odpowiednio dobraną pod względem długości jak i średnicy. Oba parametry: długość jak i średnica mają ogromny wpływ na jakość dźwięku. Niewłaściwie dobrane sprawią, że brzmienie basu może być dalekie od naturalnego. A właściwie dobrane? Cóż, wówczas można liczyć przede wszystkim na bardziej efektowne tony niskie, czyli basy. Ponadto poprawia się skuteczność. Innymi słowy łatwiej o wrażenie, że głośnik gra głośniej. Stąd rozwiązanie często stosuje się w kolumnach domowych, by zyskać bardziej atrakcyjne brzmienie. A w Renault?

Jak gra Clio? Lepiej czy gorzej?Mając w pamięci kiepskie nagłośnienie w samochodach poprzednich generacji, w nowym Clio widać, a właściwie słychać wyraźny postęp. Wręcz bardzo duży postęp. Tony niskie są zaskakująco przyzwoite. Czuć, że wreszcie w drzwiach zastosowano lepsze głośniki. Można liczyć na dość dynamiczne brzmienie. Szybkie miarowe uderzenia wypadają równie dobrze co solidne kopnięcie w perkusję. Tyle zachwytu. Wystarczy bowiem już nieco bardziej podkręcić głośność, by zaczęły się pierwsze kłopoty. Plastikowy boczek zaczyna rezonować co całkowicie psuje przyjemność słuchania. Jeszcze gorzej będzie, gdy skorzystamy z korekcji. Podkręcanie basu w regulacji to nie jest dobry pomysł. Wówczas pojawia się więcej zniekształceń. I wówczas nawet mało wprawne ucho wychwyci charczenie.

Niezależnie od gatunku muzyki efekty będą podobne. Mocna gitara basowa, kontrabas, perkusja czy sztucznie wygenerowane bity są dużym obciążeniem dla głośników i systemu wentylacji. Niemniej, przy rozsądnym pozostawieniu korekcji w pozycji neutralnej jest całkiem przyjemnie.

Porażka Renault czy hit?To w końcu gra lepiej czy gorzej? Zdecydowanie lepiej niż do tej pory. Nawet w porównaniu z „Renówkami” wyższych klas. Ale korekcja i głośne granie nie służą nowemu Clio. Kto ma np. dobrze nagrane płyty jazzowe, bluesa, rocka łatwo odczuje, że lepiej nie przesadzać z głośnością i korekcją. Niemniej trzeba przyznać Renault jedno: tak dobrze grającego Clio do tej pory jeszcze nie było.

To nam się nie podoba- problemy z brzmieniem przy wyższych poziomach głośności- rezonans boczków tapicerskich w Clio- korekcja tonów niskich bardziej szkodzi niż pomaga

To nam się podoba- wyraźna poprawa jakości dźwięku w porównaniu z poprzednimi modelami- dynamiczne i twarde brzmienie przy średnim poziomie głośności- tony w niższym zakresie częstotliwości: satysfakcjonujące

Poleć
Udostępnij
0

Przeczytaj również:

gazeta
W tym tygodniu w sprzedaży: Auto Świat 19/2018 już w sprzedaży, a w nim m.in. pierwsza jazda prototypem BMW serii 8, Suzuki Swift Sport i nowym Mercedesem Klasy G; Nissan Micra kontra Volkswagen Polo; testy BMW i3s, Audi A7 i Mitsubishi Space Star; instalacja LPG w hybrydzie i zasilanie gazem ziemnym; pierwszeństwo w ruchu drogowym; pierwszy test Ferrari 488 Pista; wizyta w fabryce FCA w Tychach; dodatek "Używane ekstra".

Komentując korzystasz z narzędzia Facebooka. Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników. Aby zgłosić naruszenie – kliknij w link „Zgłoś Facebookowi” przy wybranym poście. Regulamin i zasady obowiązujące na Facebooku znajdują się pod adresem https://www.facebook.com/policies

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej
Foto: Auto Świat

Komora w Clio: w przekroju. Wykorzystano sprawdzone rozwiązanie: podobne stosuje się w skrzyniach z głośnikami niskotonowymi.

Komora w Clio: w przekroju. Wykorzystano sprawdzone rozwiązanie: podobne stosuje się w skrzyniach z głośnikami niskotonowymi. Ale zwykle zamiast plastiku stosuje się MDF.

Bass reflex w Renault Clio (slajd 1 z 7)

Reklamy
Koniec bloku reklamowego