CENY PALIW
Pb95Pb98ONLPG
Najtaniej4.254.424.051.95
Średnio4.554.694.312.10
Najdrożej4.784.954.592.34

Nogi w górze - czym to grozi?

15 lip 15 11:50
Udostępnij
0
Skomentuj
1543
Niedozwolone praktyki podczas jazdy samochodem Niedozwolone praktyki podczas jazdy samochodem Foto: Thinkstock

W Polsce ponad 90% kierowców i pasażerów zapina pasy. Mogą one jednak nie spełnić swojej funkcji, jeśli nie zapniemy ich prawidłowo i nie zajmiemy odpowiedniej pozycji.

Kierowca powinien ustawić zagłówek, wysokość fotela oraz jego odległość od kierownicy, natomiast nogi trzymać tak, by swobodnie operować pedałami. A jak jest z pasażerami? Podczas długich podróży często zmieniają pozycje na bardziej wygodne, ale niekoniecznie bezpieczne. Trzymanie nóg w górze może spowodować, że przy bardziej gwałtownym hamowaniu pasy nie zadziałają odpowiednio.

Prawidłowa pozycja kierowcy

Obierając odpowiednią pozycję podczas jazdy, musimy pamiętać przede wszystkim o wysokości fotela, odległości od kierownicy oraz ustawieniu zagłówków. - Kierowca powinien mieć ustawiony fotel na takiej wysokości, żeby dobrze widzieć maskę samochodu i ziemię cztery metry z przodu pojazdu. Zbyt niskie ustawienie ogranicza widoczność, a zbyt wysokie zwiększa ryzyko obrażeń w razie wypadku – mówi Zbigniew Weseli, dyrektor Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault.

Zanim ustawimy odpowiednią odległość fotela od kierownicy, wciśnijmy pedał sprzęgła. Jest to bowiem najbardziej odległy punkt, do którego musimy sięgać podczas jazdy. Oparcie fotela należy następnie odchylić do tyłu, tak aby kierowca, bez odrywania pleców od oparcia fotela, sięgał nadgarstkiem do godziny 12.00 na kierownicy (przy założeniu, że kierownica odzwierciedla tarczę zegara). – Zbyt bliskie ustawienie fotela uniemożliwi swobodne i płynne manewrowanie kierownicą, natomiast przy zbyt dużym oddaleniu, dynamiczne wykonanie manewrów może okazać się niemożliwe, a operowanie pedałami bardzo utrudnione – mówią trenerzy Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault.

Istotnym elementem prawidłowej postawy jest także ustawienie zagłówka. Jego środek powinien znajdować się na wysokości potylicy. Zagłówek stanowi jedyną ochronę odcinka szyjnego kręgosłupa w przypadku wypadku. Dopiero po odpowiednim ustawieniu fotela kierowcy regulujemy pozostałe ustawienia, takie jak ułożenie pasów.

Prawidłowa pozycja pasażera

Pasażerowie także powinni zająć odpowiednią pozycję na swoim fotelu. Osoba siedząca na przednim siedzeniu powinna przede wszystkim odsunąć fotel tak, aby nogami nie dotykała deski rozdzielczej. Ważne, aby pasażer śpiąc w trakcie jazdy miał stale podniesiony fotel i nie opuszczał go do pozycji poziomej. Taka pozycja byłaby bardzo niebezpieczne w przypadku zderzenia i gwałtownego hamowania. – Podczas jazdy pasażer nie powinien trzymać nóg zbyt blisko deski rozdzielczej, a także podnosić ich do góry lub podkurczać. Przy gwałtownym hamowaniu bądź zderzeniu może otworzyć się poduszka powietrzna i wówczas nogi mogą odskoczyć, a pasażer zrobi sobie krzywdę – mówią trenerzy Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault. Ponadto pasy bezpieczeństwa mogą nie zadziałać odpowiednio z powodu nieprawidłowego ułożenia pasa, zwłaszcza w części biodrowej. Pas powinien wówczas przebiegać poniżej brzucha, tymczasem uniesione nogi mogą powodować podsunięcie się pasa do góry – dodają trenerzy.

Działanie pasów

Zadaniem pasów jest absorbowanie głównej siły uderzenia oraz utrzymanie ciała na miejscu. Pasy amortyzują silne uderzenia i pozwalają uniknąć uderzenia o deskę rozdzielczą, kierownicę bądź w przypadku pasażerów siedzących na tylnych siedzeniach o fotele znajdujące się z przodu. U

życie pasów wraz z poduszką powietrzną zmniejsza ryzyko śmierci o 63% oraz w znacznym stopniu zapobiega poważnym urazom. Samo zapięcie pasów zmniejsza śmiertelność o niemal połowę.

Czy umiesz zapiąć pas?

Wielu kierowców i pasażerów zapina pas odruchowo, nie zastanawiając się nad tym czy robi to prawidłowo. Jak powinien leżeć pas, aby właściwie spełniać swoją funkcję? Jego pozioma część, tzw. część biodrowa, powinna znajdować się poniżej brzucha pasażera.

Takie ustawienie pasa zabezpieczy przed uszkodzeniami wewnętrznymi podczas wypadku. Część ramieniowa z kolei powinna przechodzić po skosie przez cały tułów. Pas zapięty w ten sposób wystarczy, aby utrzymać ciało na miejscu nie tylko podczas hamowania, ale także zderzenia czy dachowania.

Poleć
Udostępnij
0

Polecamy także:

gazeta
W tym tygodniu w sprzedaży: Auto Świat 36/2017 już w sprzedaży a w nim m.in. prezentacja trzeciej generacji Porsche Cayenne; pierwsza jazda nowym VW Polo; porównanie Volvo XC60 z Audi Q5 i Mercedesem GLC; test Forda Ka+; mandaty z zagranicy; najlepsze kamerki samochodowe; Mercedes Klasy C w teście 100 tys. km; ranking kompaktowych kombi za 10 tys. zł oraz Lamborghini Aventador S.
Nie udało się dodać załącznika.
Nie udało się dodać więcej załączników, usuń któryś z już dodanych
Poczekaj chwilę - trwa dodawanie załączników.

Komentarz został wysłany.

Przepraszamy Twój komentarz nie może zostać wysłany

Wkrótce pojawi się w serwisie. Zachęcamy do dalszej dyskusji. Wystąpił błąd i nie można zapisać komentarza.

 
No photo









Wpisz, jak chcesz się przedstawić
lub zaloguj się

Komentarze (1 543)

No photo
No photo ~XTzkwEo5HX Użytkownik anonimowy
~XTzkwEo5HX :
No photo ~XTzkwEo5HX Użytkownik anonimowy
http://allsafealarmsla.com http://ayurstate.org http://capturingmomentsphotography.net http://aprilmalmsteenfoundation.org
36 minut temu
Liczba głosów:0
0%
0%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~igcCQIBt866 Użytkownik anonimowy
~igcCQIBt866 :
No photo ~igcCQIBt866 Użytkownik anonimowy
http://aprilmalmsteenfoundation.org http://bearbeautifulmag.com http://aprilmalmsteenfoundation.org
dzisiaj 10:46
Liczba głosów:0
0%
0%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~RvGzlo4TI7v Użytkownik anonimowy
~RvGzlo4TI7v :
No photo ~RvGzlo4TI7v Użytkownik anonimowy
http://ayurstate.org
dzisiaj 06:15
Liczba głosów:0
0%
0%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~RjFxktzG7cB Użytkownik anonimowy
~RjFxktzG7cB :
No photo ~RjFxktzG7cB Użytkownik anonimowy
http://24crows.com http://24crows.com http://ayurstate.org http://blue-sapphire-engagement-rings.com
dzisiaj 04:52
Liczba głosów:0
0%
0%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~bOPO4Igu Użytkownik anonimowy
~bOPO4Igu :
No photo ~bOPO4Igu Użytkownik anonimowy
http://blue-sapphire-engagement-rings.com
dzisiaj 03:59
Liczba głosów:0
0%
0%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~yNKvxM9qe Użytkownik anonimowy
~yNKvxM9qe :
No photo ~yNKvxM9qe Użytkownik anonimowy
http://ayurstate.org http://aprilmalmsteenfoundation.org http://ayurstate.org
dzisiaj 01:28
Liczba głosów:0
0%
0%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~aEIOmMBg Użytkownik anonimowy
~aEIOmMBg :
No photo ~aEIOmMBg Użytkownik anonimowy
http://blue-sapphire-engagement-rings.com http://blue-sapphire-engagement-rings.com
dzisiaj 00:45
Liczba głosów:0
0%
0%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~An2BJ98F Użytkownik anonimowy
~An2BJ98F :
No photo ~An2BJ98F Użytkownik anonimowy
http://24crows.com http://bearbeautifulmag.com http://burung.club
wczoraj 22:53
Liczba głosów:0
0%
0%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~oBwdN4JoVUh Użytkownik anonimowy
~oBwdN4JoVUh :
No photo ~oBwdN4JoVUh Użytkownik anonimowy
http://bearbeautifulmag.com
wczoraj 22:38
Liczba głosów:0
0%
0%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~lTok2RsHC8 Użytkownik anonimowy
~lTok2RsHC8 :
No photo ~lTok2RsHC8 Użytkownik anonimowy
http://24crows.com http://burung.club http://ayurstate.org http://aprilmalmsteenfoundation.org
wczoraj 17:54
Liczba głosów:0
0%
0%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej