Testy fabrycznych zestawów nawigacji jakie dotychczas przeprowadziliśmy kończyły się za każdym razem tak samo: jakość map pozostała bardzo wiele do życzenia. Pokrycie sieci dróg było tylko przeciętnie. Wyjątkowo słabe były bazy danych z adresami POI.
Brakowało informacji o hotelach, stacjach benzynowych czy nawet popularnych barach fast-food. Zeszłoroczni rekordziści, którzy na 15 odcinków i 15 miejsc POI mieli uwzględnione na mapach zaledwie kilka lokalizacji (Ford 4 a Nissan 2 miejsca) w tym roku zrezygnowali z udziału w teście. Czyżby ich mapy dalej pozostawiają wiele do życzenia?
W tegorocznej edycji testu wzięło udział 12 marek a także jako punkt odniesienia: popularna polska AutoMapa 6.10e z mapą 1206 (najświeższą podczas realizacji testu). Tak jak w ubiegłych latach wybraliśmy 30 miejsc na mapie Polski. Połowa z nich to odcinki kluczowych dróg oddanych do użytku w ciągu ostatnich 3 lat: drogi najwyższych kategorii, które zwykle nawigacje uwzględniają w pierwszej kolejności podczas wyznaczania tras.
Pozostałe miejsca to adresy POI z najpopularniejszych kategorii: apteki, centra handlowe, hotele, kina, stacje paliw a także restauracje. Uwzględniliśmy także teatr, który od kilku lat jest w nowej siedzibie w Szczecinie. Co ciekawe w większości nawigacji można go znaleźć pod starym adresem: nieaktualnym od 2009 roku. Widać zatem, że dostawcy map rzadko weryfikują już raz opracowane dane.
Tak jak w ubiegłorocznym teście widać, że dostawcy map (Navteq i TomTom/TeleAtlas) skoncentrowali się na opracowaniu aktualnej sieci dróg. Oczywiście na tyle na ile jest to możliwe. Zważywszy na długi proces przygotowania danych dla producentów urządzeń nawigacyjnych dostarczanych do fabryk samochodów trudno było liczyć na uwzględnienie dróg otwartych tuż przed Euro 2012 (np. A2 do Warszawy).
Na wszelki wypadek sprawdziliśmy: żadna z nawigacji prócz systemu Blu&Me TomTom 2 nie uwzględniała autostradowego wyjazdu z Warszawy. Z tych samych danych korzysta Renault, więc gdy użytkownik wykupi aktualizację danych, będzie mógł szybciej odświeżyć mapę.
Dalej słabo prezentuje się baza adresowa POI. Są jednak świetne wyjątki. W Fiacie i Toyocie wykorzystano system lokalnego wyszukiwania Google. Jest on dostępny po połączeniu z internetem. W przypadku Fiata wyszukiwanie Google dostępne jest bezpłatnie przez pierwszy rok użytkowania (później jest to płatna opcja).
W Toyocie z systemu można korzystać cały czas. Wymagane jest tylko połączenie telefonu z radiem poprzez Bluetooth (wówczas komórka pracuje jako modem internetowy). O tym, że warto skorzystać z wyszukiwania on-line łatwo się przekonać. Niemal wszystkie adresy POI znaleźliśmy dzięki wyszukiwaniu online. Fiat i Toyota znokautowały konkurencję: ich systemy znalazły 13 miejsc z 15 pozycji. Dla porównania najlepsze wyniki jakie uzyskały zestawy, które nie mają funkcji on-line, to zaledwie 2 lokalizacje.
Oceniane systemy nawigacji
Audi A4
System MMI Mapa ECE 5.13.8 - Dobra nawigacja ze świetną grafiką i wyświetlaniem informacji o kolejnych manewrach. Uznanie za dodatkowy wyświetlacz pomiędzy zegarami, na którym można m.n. zobaczyć strzałkę wskazującą właściwy kierunek jazdy. Podobnie jak w BMW na mapie przy maksymalnym zbliżeniu można zobaczyć odcinki A1, S7 czy S74. Niestety nie są brane pod uwagę przy wyznaczaniu trasy.
BMW serii 5
System Premium - Mapa 2012 BMW wyróżnia wzorowa grafika wyświetlanych map i bardzo sprawne wyznaczanie tras. Szkoda, że mimo możliwości połączenia systemu z internetem nie jest dostępne wyszukiwanie celów on-line a także informacje o korkach. Co ciekawe na mapie można zobaczyć oddane już do użytku odcinki A1 czy S7, ale nawigacja nie uwzględnia ich przy wytyczaniu tras.
Citroen C4 Picasso
System eMyWay Mapa EU2011/2012 e1.0 - eMyWay to nawigacja opracowana wspólnie z firmą Becker. Mapy zapisane są na karcie pamięci, więc aktualizacja sprowadza się do wymiany karty na nową. Nawigacja podobnie jak w Audi czy BMW wyświetla nowe odcinki dróg (autostrada A1 do Torunia, S74 z Kielc w stronę Cedzyny) i tak samo nie uwzględnia przy wyznaczaniu trasy przejazdu.
Fiat Panda
System Blue&Me TomTom2 - Mapa V890 Zwycięzca testu. Dzięki wyszukiwaniu celów w trybie on-line nawigacja znalazła większość lokalizacji. Uznanie za dobrą mapę, na której znaleźliśmy wszystkie wybrane odcinki dróg. System Live przydaje się także do informacji o aktualnym stanie pogody a także w omijaniu korków. Na mapie można bowiem zobaczyć zakorkowane miejsca i wyznaczyć alternatywną drogę.
Mazda CX5
System TomTom NB1 Mapa V5.1 2011/2012 - Aktualizacje map można przeprowadzić samodzielnie, poprzez portal firmy TomTom. Uznanie za udany system wskazywania właściwego pasa ruchu. Nawigacja wyznacza trasy z uwzględnieniem danych statystycznych o natężeniu ruchu zależnie od godziny i dnia tygodnia. Ale uwaga: im starsze dane, tym ich przydatność maleje.
System Comand Mapa V5.1 2011/2012 - Podobnie jak w BMW: świetna grafika wyświetlanych map i szybka kalkulacja tras. W nawigacji Mercedesa także można zobaczyć przebieg nowych tras w Polsce (A1, S7, S74), które również nie są uwzględniane podczas kalkulacji. Jako jeden z nielicznych umożliwia wyznaczenie trasy z uwzględnieniem…pociągów samochodowych, co przyda się podróżującym do Wielkiej Brytanii.
Mitsubishi Outlander
System Clarion MM Mapa TT 2011/2012 - Multimedialne radio Clarion z nawigacją opracowaną przez popularne iGO jest łatwe w obsłudze. Wykorzystywane mapy dostarcza TomTom. Można je aktualizować samodzielnie, bez potrzeby korzystania z usług ASO. Uznanie za wyświetlanie znaków drogowych, co ułatwia orientację na dużych skrzyżowaniach lub większych węzłach drogowych.
Opel Zafira
System DVD900 Mapa 2011/2012 - Grafika wyświetlanych map w Oplu jest już przestarzała, ale i tak wystarczająco czytelna. Opel jako jeden z nielicznych umożliwia wyświetlanie tylko strzałek wskazujących kierunek jazdy: tak jak w pierwszych nawigacjach. Niektóre drogi na mapie (np. S74) są widoczne, ale jeszcze nie uwzględnione przy szacowaniu trasy.
Renault Scenic
System Carminat TomTom Mapa EU880.3812 - Gdyby w chwili realizacji testu Renault miało już dostępną usługę wyszukiwania celów on-line uzyskałoby wynik podobny do Fiata Panda. Carminat to system opracowany przez TomTom, więc aktualizację map można wykonywać samodzielnie poprzez firmową stronę internetową. Szkoda, że do obsługi potrzebny jest pilot: pod względem komfortu Renault wypada nieco gorzej od rywali.
Skoda Superb
System Amundsen+ Mapa W EU 0038 - Nawigacja ma ograniczone możliwości (np. brak funkcji przeglądania mapy, by lepiej sprawdzić przebieg trasy albo wyszukać cel) i nie jest zbyt intuicyjna w obsłudze. Niemniej pod względem jakości map wypada dobrze. To prócz Fiata jedyna nawigacja w teście, która uzyskała maksymalną notę za uwzględnione odcinki dróg.
Toyota Yaris
System Touch & GO Mapa ECE 5.13.8 - Jedyne w teście wbudowane radio nawigacyjne z możliwością wyszukiwania celów w internecie: telefon połączony przez Bluetooth działa jak modem internetowy. Dzięki temu Yaris podobnie jak Panda uzyskał rewelacyjny wynik podczas wyszukiwania adresów POI. Odwzorowanie sieci dróg jest dobre, przy czym odcinek drogi S74 nie jest uwzględniony przy kalkulacji mimo, że jest widoczny na mapie.
Volkswagen Passat
System RNS510 Mapa V8 7690 RNS510 - to urządzenie wykorzystywane w autach Seata, Skody i VW. Wyróżnia się dobrą grafiką map i świetnym podziałem ekranu na przydatną strzałkę i odpowiednio powiększoną mapę. Choć sprzęt jest wyposażony w moduł do odbioru informacji drogowych TMC, to niestety nie działa w Polsce. RNS510 wyświetla nowe drogi (A1, S7, S74), których nie bierze pod uwagę przy wyznaczaniu trasy.
Poznaj wyniki naszego testu fabrycznych nawigacji