Do Szczecina nie łatwo dojechać. Szczególnie, gdy wyznaczanie trasy powierzysz nawigacji fabrycznie instalowanej w samochodzie. Możesz bowiem dojechać z centrum Polski do Szczecina przez… Niemcy. Czy aby na pewno jest to dobra trasa?
Podczas tegorocznego testu fabrycznych nawigacji sprawdziliśmy nie tylko zawartość map ale także systemy wyznaczania tras. Przekonaliśmy się, że trasy wyznaczone wg. różnych trybów mogą bardzo różnić się między sobą. A jakich trybów? W testowanym Fordzie Mondeo, Seacie Leon i VW Golfie nawigacje wyznaczają trasy do celu według tego samego klucza: szybką, krótką i ekonomiczną. Który wariant jest najkorzystniejszy?
Jeśli chcesz jechać do Szczecina przez Niemcy to wówczas wybierz trasę szybką. Wówczas masz do przejechania z centrum Siedlec do centrum Szczecina prawie 800 km (Ford 781 km, Seat 796 km, VW 796 km). Sporo. Z centrum Warszawy będziesz miał 100 km bliżej. Wystarczy jednak wybrać tryb trasy krótkiej lub ekonomicznej, by droga znacząco się skróciła: przynajmniej tak jest w Fordzie (odpowiednio: 600 km lub 648 km) i VW (615 km i 613 km). Nawigacje w samochodach obu marek prowadzą już wyłącznie po drogach w Polsce.
Seat twardo obstaje przy wariancie niemieckim. Niezależnie od tego, jaki rodzaj trasy wybierzesz nawigacja prowadzi przez Niemcy. A najkrótsza droga z Siedlec do Szczecina mierzy wówczas 785 km (wg. nawigacji Seata)! To oznacza, że nadłożysz bardzo dużo kilometrów. Obecnie komfortowo dojedziesz z centrum do Szczecina autostradą A2 a następnie drogą ekspresową S3. Do przejechania jest niemal 660 km czyli 125 km krócej po drogach wysokich kategorii. Kto nadłoży ponad 120 km, by zaufać nawigacji w Seacie?