Uniwersalne głośniki samochodowe nie są złe, szczególnie wtedy, gdy instalator przyłoży się do montażu: wzmocni miejsce montażowe (np. pierścieniem), zadba o stworzenie komory o odpowiedniej pojemności i wygłuszeniu w drzwiach. Ale tych zabiegów można oszczędzić stosując głośniki specjalnie zaprojektowane do określonego auta. Oto jedna z najciekawszych propozycji: zestaw Audiosystem X-ION 200 BMW.
To jeden z nielicznych specjalnych zestawów, który pasuje do tak wielu samochodów. Jest kompatybilny z BMW serii 1 (E81, E82, E87, E88), serii 3 (E90, E91) oraz serii 5 (E60, E61). A co oznacza kompatybilny? Po za nielicznymi wyjątkami (seria 5) pasuje tak jak sprzęt fabryczny. Instalacja jest typu plug& play. Bez modyfikacji głośniki podłącza się w miejsce fabrycznych. I co nie mniej ważne: nie ma przy tym znaczenia poziom wyposażenia samochodu (od tego jest uzależniona ilość głośników zainstalowanych fabrycznie).
20 cm pasuje w miejsce 16 cm!W skład zestawu wchodzą trzy rodzaje głośników oraz zwrotnice pasywne: 200 mm woofery, 120 mm średniotonowe oraz 25 mm wysokotonowe. Ich kosze i obudowy skonstruowano tak, by idealnie pasowały do fabrycznych miejsc montażowych. Co nie mniej istotne 200 mm woofery pasują jako zamiennik głośników 165 mm instalowanych pod przednimi fotelami. BMW by zróżnicować ofertę stosuje w tej samej wnęce pod fotelem głośniki 16 cm w dużym kołnierzu i 20 cm. Oczywiście wielkość głośnika jest uzależniona od klasy systemu. Najlepszy to zestaw Harman Kardon z systemem Logic 7.
Technika zastosowana przez Audiosystem to pozornie nic nadzwyczajnego. Wzorem BMW Audiosystem stosuje zwrotnice tylko do głośników 12 cm i tweeterów. Do modeli niskotonowych przesyłane jest pełne pasmo, chyba, że zostanie wykorzystana filtracja w oddzielnym wzmacniaczu. Membrany głośników średniotonowych wytwarzane są z papieru, by były jak najlżejsze. W wooferach wykorzystywane jest lekkie zawieszenie z pianki, co oznacza przede wszystkim to, że stanowi mniejsze obciążenie dla wzmacniacza. Wszystkie kosze są bardzo płytkie, by sprzęt bez żadnych problemów zmieścił się we wnękach. W głośnikach wysokotonowych zastosowano zabezpieczenie z ferrofluidu (specjalny płyn chłodzący cewkę), by chronić delikatny sprzęt przed przeciążeniem a w konsekwencji spaleniem.
W przypadku montażu wooferów pod fotelami zalecana jest instalacja dodatkowego wzmacniacza (chyba, że na pokładzie jest fabryczny wzmacniacz). Dopiero wówczas można w pełni wykorzystać możliwości głośników. To oczywiście podnosi koszt całego systemu, który nie jest tani (1999 zł bez wzmacniacza!). Niemniej obciążanie wzmacniacza w radiu 20 cm głośnikami to nie jest dobry pomysł. Sam producent zaleca zresztą stosowanie oddzielnej końcówki mocy, jeśli nie ma takiej na pokładzie.