Darmowe sprawdzenie VIN

Wprowadź Numer VIN
i sprawdź Historię Pojazdu

Test: Volvo XC90 Bowers & Wilkins. Czy to jeden z najlepszych systemów audio?

22 sty 16 11:18

Volvo chce być w pierwszej trójce najlepszych seryjnych systemów audio. To marketingowy kit, czy wyzwanie, któremu podołano? Spędziliśmy wiele godzin odsłuchu, by przekonać się co naprawdę potrafi Bowers & Wilkins w Volvo XC 90.

Udostępnij
0
Skomentuj
VolvoXC90BowersWilkins VolvoXC90BowersWilkins Foto: Tomasz Okurowski / Auto Świat Connected Car

Duży SUV z porządnym nagłośnieniem? Oto najlepszy przykład: nowe Volvo XC90. Trzeba przyznać, że Szwedzi zadbali o dobry system. Wybrali renomowanego dostawcę, czyli brytyjskie Bowers & Wilkins, które w branży audio funkcjonuje z powodzeniem od ponad 50 lat. Przyłożyli się również do pracy podczas projektowania samochodu oraz wyposażenia, gdyż rozmieścili głośniki tak jak trzeba w kabinie. A to wbrew pozorom nie jest takie oczywiste nawet w droższych samochodach jeszcze bardziej prestiżowych marek.

Volvo XC90 - tweeter na desce rozdzielczej Volvo XC90 - tweeter na desce rozdzielczej Foto: Tomasz Okurowski / Auto Świat Connected Car

Do dziś pamiętam rozgoryczenie inżynierów Harman Kardon, gdy musieli się ugiąć przed designerami Mercedesa i umieścili zestaw trójdrożny w klasie S, przecząc wymaganiom akustyki. W przypadku Volvo było inaczej. B&W zastosowało zestawy trójdrożne tak jak trzeba. Głośniki średniotonowe i wysokotonowe umieszczono blisko siebie, by nie popsuć sceny, lokalizacji i odwzorowania. To nie tylko widać ale i słychać. Na jakość dźwięku, muzykalność, scenę czy precyzję trudno narzekać. Tym bardziej, że nawet mniej doświadczony słuchacz szybko zorientuje się, że akustycy poświęcili mnóstwo czasu na uzyskanie odpowiedniej sceny dźwiękowej.

19 głośników ma sens

Już na papierze nowy zestaw audio wypada bardzo przekonująco. W Volvo nie żałowano głośników. Jest ich aż 19! Oczywiście ilość o niczym nie świadczy, bo czasem łatwiej uzyskać świetne brzmienie używając zaledwie 5 przetworników niż kilka razy więcej. Warto jednak przyjrzeć się bliżej temu, co zainstalowano w samochodzie. W drzwiach zmieszczono dwie pary mocnych 17 cm wooferów o dużym wychyleniu membrany. Do tego jeszcze komplet średniotonowych w charakterystycznym żółtym kolorze: para o średnicy 10 cm i kolejne dwie pary w rozmiarze membrany 80 mm. Wszystkie tweetery na pokładzie (a jest ich aż 7) to modele kopułkowe 25 mm z legendarnej już serii kolumn głośnikowych Nautilus. Do kompletu pomysłowo wbudowany subwoofer. I to nie byle jaki: aż 25 cm. Całość jest połączona z wielokanałowym wzmacniaczem klasy D (to już właściwie standard wśród producentów samochodów). Nie wszystkie głośniki są jednak sterowane aktywnie. Wzmacniacz to wersja 12 kanałowa, więc zapewne w przypadku modeli wysokotonowych i średniotonowych pojawiły się tradycyjne pasywne filtry. A to przecież nic złego.

Volvo XC90 średniotonowy i wysokotonowy w drzwiach Volvo XC90 średniotonowy i wysokotonowy w drzwiach Foto: Tomasz Okurowski / Auto Świat Connected Car

Stuart Nevill, główny inżynier w B&W podczas prezentacji nowego systemu car audio powiedział – „Kabina samochodu, z uwagi na jej kształt, wcale nie jest łatwym miejscem do nagłośnienia. Problemem wielu aut jest to, że do kierowców dociera sporo odbitych fal dźwiękowych, które brzmią gorzej, niż te płynące bezpośrednio z głośników. Aby zminimalizować liczbę fal odbitych od przedniej szyby, zastosowaliśmy głośnik wysokotonowy na środku deski rozdzielczej. Dlatego nasz system brzmi realistycznie i naturalnie.”

Cudów nie ma. Procesor DSP z korekcją czasu musi być!

Warto zwrócić uwagę na fragment wypowiedzi dotyczący odbitych fal dźwiękowych. To najlepsze wytłumaczenie dla zastosowania cyfrowego procesora dźwięku Dirac Research z funkcją korekcji czasowej. Słuchając bowiem poszczególnych gotowych ustawień procesora nie trudno o wrażenie, że inżynierowie B&W poświęcili mnóstwo czasu na strojenie. Choć trzeba przyznać, że mieli ułatwione zadanie, gdyż większość głośników w kabinie sterowana jest aktywnie (pomiędzy wzmacniaczem a głośnikiem nie ma pasywnych zwrotnic z filtrami). Trzeba oddać im jednak wyrazy uznania, za wyraźne podkreślanie pracy jaką włożyli w samo zlokalizowanie i skierowanie głośników na słuchaczy To wbrew pozorom ma też kolosalne znaczenie.

Volvo XC90 - system optymalizacji dźwięku, czyli korekcja DSP Volvo XC90 - system optymalizacji dźwięku, czyli korekcja DSP Foto: Tomasz Okurowski / Auto Świat Connected Car

Słuchacz ma do wyboru kilka ustawień. Podstawowe to charakterystyki procesora DSP: studio, scena indywidualna oraz sala koncertowa (odwzorowanie Sali w Goteborgu). Ponadto korekcja efektów kojarzących się z surround: Intens oraz Otoczenie. I to właściwie niemal wszystko. Wybierając bowiem opcję scena indywidualna zyskuje się dostęp do 9 pasmowego korektora (regulacja wybranych częstotliwości w zakresie od 75 Hz do 16 kHz) oraz gotowych programów pomysłowo nazwanych ciepły, wyrazisty, dynamiczny i własne. By wybrać najlepszy dla siebie wystarczy już kilkanaście minut zabawy.

Volvo XC90 - indywidualna regulacja dźwięku poprzez 9 pasmowy korektor Volvo XC90 - indywidualna regulacja dźwięku poprzez 9 pasmowy korektor Foto: Tomasz Okurowski / Auto Świat Connected Car

Ile gustów, tyle ocen

Trudno odpowiedzieć na pytanie które rozwiązanie jest najlepsze. To w dużej mierze kwestia gustu. Trzeba jednak przyznać, że efekt Sali koncertowej kompletnie nie nadaje się do słuchania zwykłego radia. Przeszkadza wówczas pogłos oraz wyraźne podniesienie sceny dźwiękowej. Wystarczy jednak odtworzyć dobrze nagraną płytę, by docenić efekt (choć oczywiście najłatwiej byłoby mieć także w pamięci doświadczenia z koncertu w samej sali). Mimo to wciąż pozostawia pewien niedosyt. Mam nadzieję, że kiedyś akustycy przygotują charakterystykę na podstawie warszawskiej filharmonii narodowej, która jest doskonałym miejscem do słuchania muzyki. Ciekaw jestem jak wówczas wypadnie konfrontacja w kabinie samochodu.

Volvo XC90 - system symulacji charakterystyki brzmienia sali koncertowej Volvo XC90 - system symulacji charakterystyki brzmienia sali koncertowej Foto: Tomasz Okurowski / Auto Świat Connected Car

Do codziennego słuchania dobrych płyt i cyfrowej muzyki nie wykastrowanej kompresją wystarczą opcje studio oraz korekcja DSP - wszyscy lub kierowca. Różnią się między sobą skupieniem, wysokością sceny dźwiękowej a także dystansem do słuchaczy. Zapewniają wyśmienite wrażenia: czyste i mocne wokale, porządne odwzorowanie instrumentów oraz atmosferę, dzięki której łatwo wyodrębnić pozycje oraz wielkość muzyków na scenie. Jestem pewien, że wielu słuchaczy wręcz na nowo odkryje w Volvo swoje dobrze znane płyty CD.

Z głośników nikt się nie drze

Napisać, że Bowers & Wilkins brzmi w Volvo bardzo dobrze to zbyt duże uproszczenie. Gra świetnie! Oczywiście zawsze  można się do czegoś przyczepić (niekiedy tendencje do tworzenia nienaturalnej sceny oraz wielkości i skupienia oraz kick basu), ale jestem przekonany, że każdy nabywca szwedzkiego SUV będzie zadowolony, niezależnie od tego jakiej słucha muzyki. I nie ma specjalnej przesady w wypowiedzi Michaela Adenauera, eksperta audio Volvo Cars - Nagłaśniając XC90 określiliśmy sobie cel. Zestaw Premium Sound do nowego XC90 miał się znaleźć w pierwszej trójce najlepszych seryjnych samochodowych systemów audio na świecie. Moim zdaniem udało nam się to trudne zadanie w pełni zrealizować.

Wpływ na budowanie atmosfery mają szczególnie głośniki wysokotonowe. Ich kluczową zaletą jest różnorodność tonów wysokich. Nie zabijają uszu słuchacza jednostajnym hałasem. Dają frajdę w doszukiwaniu się muzycznych niuansów. I nie fałszują wokali, które są pełne i czyste dzięki solidnym średniotonowym. Trudno doszukiwać się charakterystycznych efektów gardłowości czy nosowości wokali ani wyciągania w górę, co tylko z pozoru wydaje się atrakcyjne. Innymi słowy: słuchanie szczególnie tych nagrań, w których realizator postawił na wyeksponowanie wokalistki lub wokalisty sprawia dużą przyjemność.

Bohater testu: Volvo XC90 D5 z systemem Bowers & Wilkins Bohater testu: Volvo XC90 D5 z systemem Bowers & Wilkins Foto: Tomasz Okurowski / Auto Świat Connected Car

Bez względu na gatunek: jazz, pop, rock, techno, house, hip-hop, chillout – system gra na tyle przyjemnie, że wizyta u instalatora car audio nie ma sensu. Oczywiście, że stworzenie lepszego systemu jest możliwe. Ale z punktu widzenia ekonomii jest to kompletnie nieopłacalne. Choć dopłata do systemu wynosi ponad 14 000 zł, to wbrew pozorom za podobną sumę trudno będzie stworzyć system z zaawansowaną jednostką multimedialną, wzmacniaczami, głośnikami oraz indywidualną zabudową.

Jak brzmi subwoofer w Volvo XC90?

Parę ciepłych słów należy się także akustykom za subwoofer. Jeszcze przed premierą auta Volvo chwaliło się nowatorską konstrukcją: subwoofer wbudowano na stałe w konstrukcję nadwozia. Szwedzi twierdzili nawet, że jest to: praktycznie pierwsza taka konstrukcja w branży samochodowej. A Michael Adenauer, eksperta audio Volvo Cars mówił – „W zasadzie cała kabina samochodu zamienia się w gigantyczny subwoofer, dzięki czemu możliwe jest odtworzenie bardzo niskich częstotliwości, sięgających nawet 20 Hz”.

Trochę obawiałem się tych zapowiedzi szczególnie ze względu na przeznaczenie samochodu. XC 90 powstało przede wszystkim z myślą o rynku amerykańskim, na którym klienci przyzwyczajeni są do bardzo mocnego basu. Nie trudno o wrażenie, że akustycy szukali kompromisu. Bas jest solidny, ciepły, dość szybki i co ważne dobrze kontrolowany. Nie dominuje nad pozostałymi głośnikami, tylko świetnie je uzupełnia. Niejednokrotnie łatwo o efekt, że tony niskie bardziej czuć niż słychać. To oczywiście najlepszy test dla jakości wykonania samochodu. W testowym egzemplarzu od czasu do czasu pojawił się rezonans ze strony boczków drzwiowych z prawej strony. Wbrew pozorom nie było wielką sztuką wywołanie także niewielkiego hałasu od metalowych zapięć butów narciarskich w bagażniku.  Ale to już zabawa, która nie ma nic wspólnego ze słuchaniem muzyki.

To się nazywa postęp!

Amerykanie mogą stwierdzić: Volvo – good job! Trzeba przyznać, że w XC 90 wykonano bardzo porządne nagłośnienie. I to na tyle dobre, że Bang & Olufsen, Bose, Dynaudio, Harman Kardon czy nawet Mark Levinson i Meridian będą się musieli dobrze wysilić, by utrzymać poziom. Wszystko wskazuje na to, że Bowers & Wilkins imponująco wkroczyło do samochodów i zostanie na dłużej. Brawo!

Poleć
Udostępnij
0
gazeta
W tym tygodniu w sprzedaży: Auto Świat 2/2018 już w sprzedaży, a w nim m.in. nowe elektryczne Mercedesy; wszystkie SUV-y na polskim rynku - poradnik kupującego; porównanie dużych kombi marek premium; test Skody Karoq; Citroen Grand C4 Picasso - podsumowanie testu długodystansowego; smartfon jako narzędzie do kontrolowania auta; wideorejestratory policyjne; polecane silniki Peugeota; używany Nissan Qashqai II.
Czy wybór Bowers & Wilkins jako dostawcy nagłośnienia do Volvo XC90 to dobra decyzja?
Tak

90 %

Nie

10 %

Tak
Nie udało się dodać załącznika.
Nie udało się dodać więcej załączników, usuń któryś z już dodanych
Poczekaj chwilę - trwa dodawanie załączników.

Komentarz został wysłany.

Przepraszamy Twój komentarz nie może zostać wysłany

Wkrótce pojawi się w serwisie. Zachęcamy do dalszej dyskusji. Wystąpił błąd i nie można zapisać komentarza.

 
No photo









Wpisz, jak chcesz się przedstawić
lub zaloguj się

Komentarze

No photo
No photo ~grert Użytkownik anonimowy
~grert :
No photo ~grert Użytkownik anonimowy
Dodam tez, ze - Volvo to pierwszy producent samochodów, który wykroczył poza obowiązujące kryteria badawcze Euro NCAP. City Safety to najbardziej zaawansowany seryjny pakiet systemów bezpieczeństwa na rynku. Volvo XC90 wykrywa inne pojazdy, pieszych, rowerzystów i jest w stanie zareagować w wielu sytuacjach drogowych. Działa równie dobrze w dzień, jak i w nocy
24 sty 16 11:53 | ocena: 71%
Liczba głosów:7
71%
29%
| odpowiedzi: 1
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Volver Użytkownik anonimowy
~Volver :
No photo ~Volver Użytkownik anonimowy
B&W w Volvo jest absolutnie topowym systemem. Audiofile już się przekonali i potwierdzajA.
8 lut 16 00:43 | ocena: 67%
Liczba głosów:6
67%
33%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~jfk Użytkownik anonimowy
~jfk :
No photo ~jfk Użytkownik anonimowy
Najlepszy sprzęt audio montowany w samochodach seryjnie produkowanych to Mark&Levinson w Lexusie,audiofile wiedzą o czym piszę.
4 lut 16 23:39 | ocena: 57%
Liczba głosów:7
43%
57%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~hehe Użytkownik anonimowy
~hehe
No photo ~hehe Użytkownik anonimowy
do ~grert:
No photo ~grert Użytkownik anonimowy
24 sty 16 11:53 użytkownik ~grert napisał
Dodam tez, ze - Volvo to pierwszy producent samochodów, który wykroczył poza obowiązujące kryteria badawcze Euro NCAP. City Safety to najbardziej zaawansowany seryjny pakiet systemów bezpieczeństwa na rynku. Volvo XC90 wykrywa inne pojazdy, pieszych, rowe
i wystarczy wydrukować na papierze A4 znak z ograniczeniem prędkości, żeby oszukać system
8 lut 16 20:57 | ocena: 100%
Liczba głosów:3
0%
100%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Audi Użytkownik anonimowy
~Audi :
No photo ~Audi Użytkownik anonimowy
Burmester lepszy od B&W
15 lut 16 20:05 | ocena: 100%
Liczba głosów:2
0%
100%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~//// Użytkownik anonimowy
~//// :
No photo ~//// Użytkownik anonimowy
Wyszukiwarka -> PROROCTWA AMIGHTYWIND ( Poczytajcie o wielkim ucisku który przyjdzie do Polski - Zrobicie z tą wiedzą co chcecie! )
10 paź 17 13:07
Liczba głosów:0
0%
0%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~WtX6bDpt Użytkownik anonimowy
~WtX6bDpt :
No photo ~WtX6bDpt Użytkownik anonimowy
2002 S60 was jump started after batrety went completely dead in the middle of the day. Motor club was called and they jump started it, car was then driven to a shop that installed a new batrety and new Volvo $600.00 alternator. Car owner immediatley notices instrument cluster time/temperature/gear position indicator do not light up.I've read that early 90 s BMW entire electric dash would burn out when jump starting because of voltage spikes incurred during the jump process. Is it possible to burn out only a portion on this Volvo dash during the jump start effort? (Electric/digital odometer in the MPH guage functions as do the the other digital readouts within the whole cluster).Thank You.
19 lut 16 09:11 | ocena: 100%
Liczba głosów:1
0%
100%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej