CENY PALIW
Pb95Pb98ONLPG
Najtaniej4.234.494.061.72
Średnio4.454.714.261.96
Najdrożej4.794.994.722.29

Test: Bose w Renault Talisman

27 gru 16 15:39
Udostępnij
0
Skomentuj
Renault_Talisman z systemem Bose Renault_Talisman z systemem Bose Foto: Tomasz Okurowski / Auto Świat Connected Car

Dawno nie było tak dobrego systemu car audio w Renault. Bose wreszcie zrobiło kawał porządnej roboty w modelu Talisman.

Kiedyś o fabrycznym nagłośnieniu w Renault można było pisać niemal wyłącznie źle. Francuzi popełniali szkolne błędy w instalacji i doborze sprzętu. Z uporem maniaka stosowali mniejsze 13 cm głośniki, podczas gdy konkurencja wybierała znacznie lepsze modele 16 -17 cm (co oczywiście miało przełożenie na tony średnie i tzw. kick bas). Francuscy inżynierowie nie wahali się nawet montować głośników bezpośrednio do boczków tapicerskich (np. w Vel Satis) zamiast do stalowej konstrukcji drzwi (pewnie inżynierowie renomowanego Cabasse mają do dziś koszmary). W historii zapisały się także radia samochodowe (produkowane przez Blaupunkta i Philipsa) Renault z dwukanałowym wzmacniaczem i końcówkami o mocy poniżej 10 W. Nawet systemy firmowane przez Bose w Renault były przedmiotem kpin: instalatorzy car audio pogardliwie nazywali „łobose” lub bardziej wymownie „O Boże”.

Na szczęście na koncie działu car audio Renault odnotowano także pewne sukcesy. Stosowany od lat pilot zdalnego sterowania mocowany przy kolumnie kierownicy to jedno z najlepszych rozwiązań na rynku. Jest na tyle wygodny i intuicyjny w obsłudze, że nawet międzynarodowa konkurencja z klasy premium mogłaby by się uczyć od Francuzów. Brawo.

Renault Talisman: pilot w kolumnie kierownicy Renault Talisman: pilot w kolumnie kierownicy Foto: Tomasz Okurowski / Auto Świat Connected Car

A jak na tle mało chlubnej historii wygląda współczesne nagłośnienie w Renault? Już nowy Espace był zapowiedzią sensownych zmian. A Talisman potwierdza otrzeźwienie we francuskiej firmie. Tak dobrze grających systemów w Renault dawno nie było. W teście wersja z systemem Bose.

Już na papierze wszystko wygląda dobrze. W kabinie sedana upakowano 13 głośników. Nieparzysta liczba nie powinna dziwić. Zainstalowano bowiem trzy zestawy dwudrożne (łącznie 12 przetworników) w drzwiach, desce rozdzielczej i tylnej półce oraz jeden centralny na podszybiu. Nie żałowano na rozmiarach. Wysokotonowe mają spore 25 mm kopułki. Woofery to odmiany 16,5 cm. Do kompletu jeszcze średniotonowe 7 cm i 8 cm oraz owalne 15x23 cm pełniące rolę subwooferów. Wszystko podłączono do 7 kanałowego wzmacniacza co oznacza, że w zestawach dwudrożnych wykorzystano także pasywne zwrotnice. Innymi słowy zracjonalizowano koszty unikając inwestycji we wzmacniacz 13 kanałowy.

Renault Talisman - rozmieszczenie głośników systemu Bose. 1 - głośnik centralny 8 cm. 2 - tweetery 25 mm. 3 i 5 - woofery 16,5 cm. 6 - średniotonowe 7 cm. 8 - woofery 15x23 cm. Wzmacniacz z procesorem DSP - 8. Renault Talisman - rozmieszczenie głośników systemu Bose. 1 - głośnik centralny 8 cm. 2 - tweetery 25 mm. 3 i 5 - woofery 16,5 cm. 6 - średniotonowe 7 cm. 8 - woofery 15x23 cm. Wzmacniacz z procesorem DSP - 8. Foto: Tomasz Okurowski / Auto Świat Connected Car

Tradycyjnie już dla Bose wzmacniacz zintegrowano z cyfrowym procesorem dźwięku. Wykorzystano w nim dwa rozwiązania nazwane Centerpoint 2 oraz SurroundStage. Ich zadaniem jest stworzenie w kabinie efektu dźwięku przestrzennego. Bose precyzuje, że sygnał ma być przetwarzany tak, by sygnał stereo przekształcić na dźwięk wielokanałowy (efekt zbliżony do kina domowego), a jednocześnie zachować wystarczającą szczegółowość. Co więcej firma chwali się, że dzięki SurroundStage zadbano o właściwą propagację dźwięku z każdego głośnika, czyli innymi słowy o odpowiednie warunki do odsłuchu bez względu na miejsce zajmowane w samochodzie. Tyle teorii. A jak to wszystko wygląda w praktyce?

Renault Talisman Bose. Korekcja dźwięku - regulacja pomiędzy kanałami Renault Talisman Bose. Korekcja dźwięku - regulacja pomiędzy kanałami Foto: Tomasz Okurowski / Auto Świat Connected Car

Wystarczy zwykłe radio FM czy cyfrowe DAB+, by przekonać się, że jest całkiem dobrze. A jeszcze lepiej po włączeniu multimedialnego odtwarzacza. Nic nie hałasuje, ani nie trzeszczy. Nie ma efektu znanego z małych 13 cm głośników, gdy po próbie zwiększenia poziomu tonów niskich brzmienie zaczyna przypominać charczenie. Wreszcie czuć, że z drzwi wydobywa się więcej tonów niskich niż do tej pory w innych modelach. A kick bas już nie przypomina dźwięku kopania w duży pusty karton po starym kineskopowym telewizorze.

Renault Talisman. Głośniki15cmx23cm w bagażniku Renault Talisman. Głośniki15cmx23cm w bagażniku Foto: Tomasz Okurowski / Auto Świat Connected Car

Do brzmienia w Talismanie trzeba się jednak przyzwyczaić. Wszystko za sprawą dwóch rzeczy: materiałów z jakich wykonano kopułki i membrany oraz specyficznej charakterystyki głośnika centralnego. Inżynierowie Bose osiągnęli bowiem ciekawy wynik: skupienie wokali i części instrumentów po środku deski rozdzielczej. Efekt jest taki, że niemal wszystko co słyszymy z przodu dobiega z głośnika centralnego na desce rozdzielczej. Przedni zestaw dwudrożny został zdegradowany niemal do roli dyskretnego surround i uzupełnienia brakującego zakresu o tony niskie. Zbliżony efekt można usłyszeć w samochodach zawodników startujących w konkursach sound off. Zbliżony, ale nie taki sam. W autach konkursowych wciąż dużo się dzieje na muzycznej scenie z lewej i prawej strony. W Renault jest pod tym względem znacznie skromniej.

Renault Talisman. Tweeter 25mm w desce rozdzielczej Renault Talisman. Tweeter 25mm w desce rozdzielczej Foto: Tomasz Okurowski / Auto Świat Connected Car

Nie sposób pominąć jednego. Bose w Renault Talisman z łatwością obnaża niedostatki nagrań. Kto zazwyczaj słucha silniej skompresowanych plików mp3 (np. 128 kb/s czy 192 kb/s) musi się przygotować na niezwykle syntetyczne i dość agresywne tony wysokie. Cały górny zakres daje popalić wyczulonym uszom. Wystarczy jednak dobrze nagrana płyta by nieco złagodzić efekt jednostajnej i wyostrzonej góry. Alternatywnie pozostaje skorzystać ze standardowej korekcji dźwięku i nieco obniżyć (a nie podwyższyć) poziom sopranów.

Renault Talisman. Głośnik centralny.  Pod kratką kryje się 8 cm głośnik szerokopasmowy Renault Talisman. Głośnik centralny. Pod kratką kryje się 8 cm głośnik szerokopasmowy Foto: Tomasz Okurowski / Auto Świat Connected Car

Warto pochwalić Renault za dobre wygłuszenie Talismana. Dzięki temu mniej doskwiera skromna dynamika. Gdy słuchamy koncertów, jazzu czy muzyki poważnej dobre wyciszenie wyraźnie poprawia komfort słuchania. Łatwiej docenić wyrafinowanie wokalistów, świetne popisy na różnych instrumentach oraz pracę inżynierów dźwięku w przypadku doskonale przygotowanych płyt. Bez względu jednak na rodzaj muzyki, słuchanie jest znacznie przyjemniejsze niż w starszych Renault. Kto zatem przesiądzie się z Latitude, Laguny czy nawet Vel Satis odczuje wyraźną poprawę.

To nam się podoba

Dobra lokalizacja głośników

Wygodna obsługa systemu audio

Wielokanałowy wzmacniacz

Solidniejsze mocowanie głośników niż w starszych modelach

Efekt dźwięku surround

Mało męczący dolny zakres pasma

Dobre brzmienie tunera FM i DAB+

To nam się nie podoba

Dość agresywna charakterystyka tweeterów

Zbyt silne skupienie sceny muzycznej w centrum deski rozdzielczej

Wciąż skromne możliwości przetwarzania najniższych tonów

Zbyt delikatny kick bas

Ograniczona dostępność systemu Bose w różnych wersjach wyposażenia

Poleć
Udostępnij
0
gazeta
W tym tygodniu w sprzedaży: Auto Świat 14/2017 już w sprzedaży, a w nim: przyszłe modele BMW serii 3 i 4; pierwsze jazdy Kią Picanto, VW Golfem R i Fordem Kugą; porównanie limuzyn klasy wyższej; testy Porsche Macan Turbo i Citroena C-Elysee po liftingu; wiosenne czyszczenie samochodu; kupujemy auto używane - jak czytać ogłoszenia?; raport - nauka odpowiedzialnej jazdy; Skoda Octavia III z drugiej ręki; dodatek Motocykle i skutery.
Czy dopłacisz 3200 zł za system R-Link 2 i zestaw audio Bose?
Tak

45 %

Nie

55 %

Tak
Nie udało się dodać załącznika.
Nie udało się dodać więcej załączników, usuń któryś z już dodanych
Poczekaj chwilę - trwa dodawanie załączników.

Komentarz został wysłany.

Przepraszamy Twój komentarz nie może zostać wysłany

Wkrótce pojawi się w serwisie. Zachęcamy do dalszej dyskusji. Wystąpił błąd i nie można zapisać komentarza.

 
No photo









Wpisz, jak chcesz się przedstawić
lub zaloguj się

Komentarze (18)

No photo
No photo ~drewno Użytkownik anonimowy
~drewno :
No photo ~drewno Użytkownik anonimowy
Przestałem czytać po bzdetach o mp3. Jeśli redaktor usłyszy na tym nagłośnieniu Bose, w ślepym teście, różnicę między CD a mp3 320kbps to jest kozakiem. Natomiast jeśli później odpali auto to już na pewno nie usłyszy różnicy. Ja na monitorach studyjnych w ciszy zwykle nie słyszę różnicy, lub słyszę bardzo niewielką. Założę się, że te całe testy wyglądają tak, że najpierw redakcja dzwoni po wszystkich importerach i proponuje artykuł za kilka tysiaków. A potem ktoś artykuł pisze. Oczywiście pomijając teksty sponsorowane, gdzie PR przysyła gotowy artykuł :)
27 gru 16 20:02 | ocena: 54%
Liczba głosów:13
54%
46%
| odpowiedzi: 5
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~lolo Użytkownik anonimowy
~lolo
No photo ~lolo Użytkownik anonimowy
do ~auuuuć:
No photo ~auuuuć Użytkownik anonimowy
27 gru 16 17:39 użytkownik ~auuuuć napisał
Na zdjęciu bagażnika to rdza czy cola się wylała?
To pozostałość po kleju,
renault nie rdzewieją.
27 gru 16 19:12 | ocena: 100%
Liczba głosów:11
100%
0%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~gj61 Użytkownik anonimowy
~gj61 :
No photo ~gj61 Użytkownik anonimowy
Nie jestem wyrafinowanym melomanem, tylko normalnym, słuchającym w czasie jazdy klasyki i uważam zestaw Cabasse z Laguny II za jeden z lepszych jak na swój wiek i obowiązujący wtedy poziom.
27 gru 16 18:01 | ocena: 81%
Liczba głosów:16
81%
19%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~plusik36 Użytkownik anonimowy
~plusik36
No photo ~plusik36 Użytkownik anonimowy
do ~eko:
No photo ~eko Użytkownik anonimowy
27 gru 16 21:09 użytkownik ~eko napisał
Jak ktoś jest głuchy to i studio nie pomoże.
Normalnie chciałbym zobaczyć jak w skrajnie niekorzystnych warunkach rozróżniasz jak skompresowano plik muzyczny. To wytłumacz mi czemu dla wielkich znawców muzyki itd buduje się specjalne hale zwane często filharmoniami gdzie wszystkie elementy są odpowiednio dobrane a sala wygłuszona. To co ci wszyscy krytycy muzyczni to maja drewniane uszy że wymagają takiego pieszczenia. Daj sobie spokój i nie ró z siebie łosia.
27 gru 16 21:36 | ocena: 80%
Liczba głosów:5
20%
80%
| odpowiedzi: 2
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~ot tak Użytkownik anonimowy
~ot tak
No photo ~ot tak Użytkownik anonimowy
do ~plusik36:
No photo ~plusik36 Użytkownik anonimowy
27 gru 16 21:36 użytkownik ~plusik36 napisał
Normalnie chciałbym zobaczyć jak w skrajnie niekorzystnych warunkach rozróżniasz jak skompresowano plik muzyczny. To wytłumacz mi czemu dla wielkich znawców muzyki itd buduje się specjalne hale zwane często filharmoniami gdzie wszystkie elementy są odpowi
Cyt."Normalnie chciałbym zobaczyć jak w skrajnie niekorzystnych warunkach rozróżniasz jak skompresowano plik muzyczny.
Po pierwsze; nie zobaczysz, bo to się słyszy :)
Po drugie; samochód to nie skrajnie niekorzystne warunki,
Po trzecie: jeśli nie rozróżniasz jakości między dźwiękiem z kompresji bezstratnej a z mp3, to "normalnie" przestań pisać, że chciałbyś zobaczyć rozróżnianie :)
28 gru 16 09:51 | ocena: 100%
Liczba głosów:3
100%
0%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~jacek Użytkownik anonimowy
~jacek :
No photo ~jacek Użytkownik anonimowy
Nie przesadzajmy, kilka głośniczków i standardowy ekualizer. To wszystko zostanie wzbogacone od odgłos toczenia opon. Samochód to nie filharmonia. Sorry.
27 gru 16 17:51 | ocena: 64%
Liczba głosów:11
36%
64%
| odpowiedzi: 1
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~auuuuć Użytkownik anonimowy
~auuuuć :
No photo ~auuuuć Użytkownik anonimowy
Na zdjęciu bagażnika to rdza czy cola się wylała?
27 gru 16 17:39 | ocena: 63%
Liczba głosów:19
37%
63%
| odpowiedzi: 1
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
Dawid Bembnowski Dawid Bembnowski Facebook Zobacz profil
Dawid Bembnowski :
Dawid Bembnowski Dawid Bembnowski Facebook Zobacz profil
Krotko i zwiezle - system nie jest dobry - dlaczego zrabali go rlinkiem2 jedyne mozliwe ustawienia to glosniej, ciszej, ustawienia tonow wysokich i niskich oraz ... to juz koniec brak np loudow ...
27 gru 16 21:26 | ocena: 100%
Liczba głosów:3
0%
100%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Mazda Użytkownik anonimowy
~Mazda :
No photo ~Mazda Użytkownik anonimowy
w Mazdzie 6 nagłośnienie firmowane przez BOSE to jedna wielka pomyłka.
27 gru 16 19:18 | ocena: 100%
Liczba głosów:4
100%
0%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~eko Użytkownik anonimowy
~eko
No photo ~eko Użytkownik anonimowy
do ~drewno:
No photo ~drewno Użytkownik anonimowy
27 gru 16 20:02 użytkownik ~drewno napisał
Przestałem czytać po bzdetach o mp3. Jeśli redaktor usłyszy na tym nagłośnieniu Bose, w ślepym teście, różnicę między CD a mp3 320kbps to jest kozakiem. Natomiast jeśli później odpali auto to już na pewno nie usłyszy różnicy. Ja na monitorach studyjnych w
Jak ktoś jest głuchy to i studio nie pomoże.
27 gru 16 21:09 | ocena: 75%
Liczba głosów:4
75%
25%
| odpowiedzi: 3
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej