CENY PALIW
Pb95Pb98ONLPG
Najtaniej4.254.424.051.95
Średnio4.554.694.312.10
Najdrożej4.784.954.592.34

Bose w Renault Megane z subwooferem mniejszym od pudełka na buty

15 lis 14 10:59
Udostępnij
0
Skomentuj

Bose wzięło się za poprawienie fabrycznego nagłośnienia w Renault Megane. Wymienili wszystkie głośniki i dodali jeszcze mały subwoofer. Sprawdziliśmy jak gra najlepszy zestaw audio w Megane.

Do współpracy zabrało się dwóch ekspertów od minimalizacji: Renault, które słynie ze stosowania małych 13 cm głośników i Bose znane z systemów audio o obniżonej impedancji. Efekt ich kooperacji można podziwiać m.in. w nowym Renault Megane Sport Tourer. Zestaw Bose jest tam klasyfikowany jako najlepszy z dostępnych opcji fabrycznego nagłośnienia. Jak się sprawdza?

Na pewno rzuca się w oczy. Renault zadbało, o to by odpowiednio wyeksponować najlepsze nagłośnienie. Głośniki w przednich drzwiach zyskały efektowne białe maskownice. Dodatkowo w wersji Megane Bose umieszczono na progach charakterystyczne listwy z logo producenta a na zewnątrz samochodu niewielkie plakietki. Niemniej na samym radiu jak i na ekranie multimedialnym trudno doszukać się jakichkolwiek akcentów dostawcy nagłośnienia.

Bose na szczęście nie wyznaje zasady, że bardziej liczy się ilość niż jakość. Stąd w kabinie Megane nie przesadzono z ilością głośników. Z przodu zmieszczono zestaw dwudrożny: parę wysokotonowych na desce rozdzielczej i parę wooferów w drzwiach. Taki sam zestaw zainstalowano jeszcze w tylnych drzwiach. A ponadto jeszcze niewielki subwoofer pod przednim prawym fotelem oraz 7 kanałowy wzmacniacz. I tyle.

Czy głośnik 11,5 cm to subwoofer?

Zamiłowanie do małych głośników udzieliło się nie tylko Renault: także Bose. Za hasłem subwoofer kryje się bowiem bardzo mały głośnik o średnicy zaledwie 11,5 cm (podobnej wielkości głośniki Mercedes instalował w desce rozdzielczej klasy E ponad 20 lat temu). Niewielki głośnik wbudowano w skromną plastikową obudowę o pojemności 6 litrów. To tak jakby pod fotelem pasażera schować trzy 2 litrowe butelki na napoje. Czy to ma sens?

Subwoofer pod fotelem pasażera - schowany pod tapicerką. Widoczny fragment wiązki połączeniowej. Subwoofer pod fotelem pasażera - schowany pod tapicerką. Widoczny fragment wiązki połączeniowej. Foto: Tomasz Okurowski / Auto Świat

Cóż z perspektywy producenta samochodu im mniej miejsca trzeba poświęcić na sprzęt tym lepiej. Stąd mały subwoofer pod fotelem – nie przeszkadza pasażerowi siedzącemu na tylnej kanapie. I małe głośniki w drzwiach: by zmniejszyć głębokość montażu zastosowano modele z niewielkimi magnesami neodymowymi – zajmują znacznie mniej miejsca niż tradycyjne magnesy ferrytowe. A czy ma to przełożenie na gorsze brzmienie? Na szczęście nie.

Jak brzmi Bose w Megane?

System brzmi tak, że zapewne większość nabywców Renault nawet nie będzie myśleć o zmianie zestawu. Bose sprytnie zestroiło brzmienie głośników, by zamaskować ograniczenia związane z wielkością. Bas jest sztucznie generowany i podbijany co zapewnia wrażenie przyjemnie brzmiącego basowego uzupełnienia. Niestety ceną za to jest utrata kontroli nad tonami niskimi. Zamiast mocnego, cieplejsze basu jest efekt zbliżony do buczenia: bas ciągnie się i brakuje mu precyzji. Bose musiało się nieźle natrudzić, by z tak małych głośników uzyskać satysfakcjonujący efekt: uzyskano trochę twardszego brzmienia i lekkiej głębi. Audiofil będzie rozczarowany. Natomiast miłośnik popularnej muzyki pop będzie i tak zadowolony. Na kick bas z modeli w drzwiach trudno oczywiście liczyć. Niemniej jest i tak lepiej niż w standardowej wersji nagłośnienia w wielu modelach Renault. Choć czasem, przy bardziej wymagających nagraniach można usłyszeć odrobinę rezonansu z drzwi.

Charakterystyczne białe maskownice zestawu Bose dostosowanego do współpracy z Renault R-Link Charakterystyczne białe maskownice zestawu Bose dostosowanego do współpracy z Renault R-Link Foto: Tomasz Okurowski / Auto Świat

Całkiem spore głośniki wysokotonowe (kopułki 25 mm) zapewniają bardzo soczyste brzmienie. Nie brakuje agresywnych i metalicznych tonów wysokich (zależnie od nagrania) co ma przełożenie szczególnie w przypadku słuchania muzyki nagranej pod postacią MP3. Czasem trzeba sięgać do korekcji. Na szczęście Renault zadbało o pomysłowy system wygodnego przełączania pomiędzy korekcją użytkownika a neutralną charakterystyką. Nawet jeśli ostra góra okaże się męcząca dla słuchu podczas podróży, to zawsze można sprawnie ograniczyć poziom sopranów.

Charakterystyczne dla zestawów Bose w Renault jest brak większej ingerencji w pokładową elektronikę. To oznacza, że cała elektronika zarządzająca korekcją dźwięku i efektami mieści się oddzielnie – w dodatkowym wzmacniaczu niezależnym od radia. Ten sam model radia samochodowego można zatem spotkać w innych wersjach wyposażenia Megane. Podobnie jak system multimedialny R-Link. Renault dość sprytnie zaprojektowało zestawy audio jako osobne komponenty, które łatwo dodawać do kolejnych wersji wyposażenia samochodu.

R-Link: sposób na problemy z brakiem dźwięku i map

W testowym egzemplarzu zainstalowano zestaw R-Link: udane rozwiązanie Renault z nawigacją TomTom. Do tej pory mieliśmy z nim bardzo dobre doświadczenia. Niestety egzemplarz który mieliśmy okazję testować miał tendencje do zawieszania i niekiedy wyciszania dźwięku (zamiennie z blokowaniem dostępu do mapy Europy na karcie SD), którego potem nie można było przywrócić korzystając ze standardowej regulacji audio. Jedynym panaceum okazywało się restartowanie całego zestawu multimedialnego: wystarczy wybrać opcję przywrócenia wartości fabrycznych, by cały zestaw działał jak należy. Jeśli zatem komukolwiek przydarzy się podobna awaria może nam sam spróbować doraźnej metody zanim uda się do serwisu Renault.

Niezależna regulacja głośności. Brawo! To świetne rozwiązanie Niezależna regulacja głośności. Brawo! To świetne rozwiązanie Foto: Tomasz Okurowski / Auto Świat

Czy Bose jest drogie w Megane?

Lepszy zestaw nagłośnienia jest dostępny standardowo w w specjalnej edycji Megane Bose, która jest niemal o 8000 zł droższa od niżej klasyfikowanej odmiany Limited. Nagłośnienie można również zamówić osobno lub w formie pakietu do najdroższej odmiany Megane. Wówczas dopłata wynosi 3000 zł (w pakiecie z nawigacją i usługami internetowymi Live: 5100 zł). Czy to dużo? Jak na Bose nie jest to bardzo droga oferta. Niemniej w podobnej cenie można mieć dobry markowy subwoofer ze wzmacniaczem zainstalowanym w porządnym warsztacie car audio. Niestety jakość ma swoją cenę: dobra skrzynka basowa zajmie więcej miejsca niż malutki subwoofer Bose. Ale czy w kombi Megane można narzekać na brak miejsca? Zdecydowanie nie.

Nagłośnienie Renault Megane Bose: 9 głośników

2 głośniki wysokotonowe 2,5 cm w desce rozdzielczej

2 głośniki średnioniskotonowe 13 cm w drzwiach przednich

2 głośniki średnioniskotonowe 13 cm w drzwiach tylnych

2 głośniki wysokotonowe 2,5 cm w drzwiach tylnych

Subwoofer 11,5 cm w obudowie 6 litrów pod przednim prawym fotelem

7 kanałowy wzmacniacz z systemem korekcji dźwięku DSP

Tradycyjny radioodtwarzacz Renault z wbudowanym zestawem głośnomówiącym Bluetooth Tradycyjny radioodtwarzacz Renault z wbudowanym zestawem głośnomówiącym Bluetooth Foto: Tomasz Okurowski / Auto Świat

To nam się podoba

- lokalizacja głośników w kabinie

- satysfakcjonujące brzmienie: lepsze niż w standardowych zestawach audio

- basowe uzupełnienie, które wystarczy przeciętnemu słuchaczowi

- zestaw R-Link z dostępem do usług Live

- dobra współpraca z odtwarzaczem iPod

- zestaw głośnomówiący Bluetooth: dobra współpraca z Android i Windows Phone

- wygodne przełączanie między fabryczną korekcją dźwięku a użytkownika

- wrażenie mocnego basu z niewielką głębią

- stabilna scena dźwiękowa

To nam się nie podoba

- jakość dźwięku nie spodoba się audiofilom

- tendencje do mocniejszego, ostrzejszego brzmienia tonów wysokich co męczy słuch

- brak jakiegokolwiek kick basu: wyższego zakresu tonów niskich

- skromny efekt przestrzennego dźwięku: szczególnie dotyczy nagrań z koncertów

- problemy z kontrolą basu: z tendencją do zniekształceń takich jak buczenie

- niewielki rezonans z drzwi: szczególnie przy lepszych nagraniach hip-hop, R&B, bluesa, rocka

- ograniczona korekcja dźwięku: brak regulacji tonów średnich

- brak zaawansowanej regulacji subwoofera

- tendencje do zawieszania systemu R-Link: brak dźwięku lub zablokowany dostęp do map

Poleć
Udostępnij
0
gazeta
W tym tygodniu w sprzedaży: Auto Świat 36/2017 już w sprzedaży a w nim m.in. prezentacja trzeciej generacji Porsche Cayenne; pierwsza jazda nowym VW Polo; porównanie Volvo XC60 z Audi Q5 i Mercedesem GLC; test Forda Ka+; mandaty z zagranicy; najlepsze kamerki samochodowe; Mercedes Klasy C w teście 100 tys. km; ranking kompaktowych kombi za 10 tys. zł oraz Lamborghini Aventador S.
Czu uważasz, że Bose projektuje dobrej jakości nagłośnienie samochodów?
Tak

80 %

Nie

20 %

Tak
Nie udało się dodać załącznika.
Nie udało się dodać więcej załączników, usuń któryś z już dodanych
Poczekaj chwilę - trwa dodawanie załączników.

Komentarz został wysłany.

Przepraszamy Twój komentarz nie może zostać wysłany

Wkrótce pojawi się w serwisie. Zachęcamy do dalszej dyskusji. Wystąpił błąd i nie można zapisać komentarza.

 
No photo









Wpisz, jak chcesz się przedstawić
lub zaloguj się

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej
Foto: Tomasz Okurowski / Auto Świat

Bose w drzwiach: charakterystyczne maskownice

Renault zadbało, o to by odpowiednio wyeksponować najlepsze nagłośnienie. Głośniki w przednich drzwiach zyskały efektowne białe maskownice. A za maskownicami niewielkie głośniki 13 cm z magnesami neodymowymi.

Bose w Renault Megane z subwooferem mniejszym od pudełka na buty (slajd 1 z 12)

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego